Nieuws

Passend onderwijs Haarlemmermeer
De nieuwe HB-collega’s stellen zich voor

De nieuwe HB-collega’s stellen zich voor

14-02-2024
Na de voorjaarsvakantie start in samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer ‘De Tandem’: een tussenvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs die uitvallen of dreigen uit te vallen. De Tandem biedt een combinatie van onderwijs en gespecialiseerde zorg, waarmee gekeken wordt hoe het best kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. De Tandem-collega’s Joyce, Ingrid, Martine en Sonja stellen zich in deze nieuwsbrief aan je voor.

Sonja Schmit, leerkracht HB-maatwerkgroep De Tandem

Mijn naam is Sonja Schmit, ik ben de nieuwe leerkracht van de Maatwerkgroep HB onder de naam ‘De Tandem’. De Tandem zal binnenkort van start gaan op de locatie van basisschool Twickel in Hoofddorp. 

Ruim 27 jaar sta ik voor de klas als een gedreven, enthousiaste leerkracht. Het werken met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vind ik geweldig om te doen. Door mijn positieve instelling en mijn ervaring ben ik in staat om altijd te kijken naar wat wél kan en lukt – en kan ik op verschillende manieren met kinderen werken.

Ik heb 18 jaar in het SBO gewerkt, waar veel complex gedrag, zoals autisme en ADHD voorkwam. Ik werkte daar in de bovenbouw en heb vanuit die rol veel ervaring opgedaan met het begeleiden naar een juiste onderwijsplek (schooladviezen). Daarna heb ik 4 jaar bij de Taalklassen in de bovenbouw met allerlei nationaliteiten gewerkt en de laatste 4 jaar in de middenbouw op een reguliere school.

Hoogbegaafdheid heeft mijn interesse. Uit ervaring (ik heb zelf hoogbegaafde kinderen) weet ik dat deze doelgroep het niet altijd makkelijk heeft op school. Ik denk dat het belangrijk is om kinderen te zien, naar ze te luisteren en goed te kijken naar wat ze nodig hebben. Ik vind het heel fijn dat ik deel uit mag maken van dit traject, zodat ik samen met de leerling en de omgeving een goed plan kan opstellen, waarmee de kinderen weer verder komen in hun ontwikkeling en uiteindelijk de stap kunnen maken naar een passende onderwijsplek.




Martine van den Boogaard, gedragsspecialist

Ik ben orthopedagoog-generalist en al een aantal jaar werkzaam bij 1801 jeugd & onderwijsadvies. Binnen 1801 ben ik betrokken bij de leerlingzorg op scholen en denk ik mee met leerlingen waar een hulpvraag over is.

Ik doe observaties, voer onderzoeken uit, sluit regelmatig aan bij overleggen en ben altijd bereid om mee te denken wanneer nodig. Binnen de maatwerkgroep De Tandem zal ik de rol van gedragsspecialist op mij nemen. 

 

 

 

 

 

Ingrid Moespot, expert meer- en hoogbegaafdheid

Ik werk al bijna 25 jaar in het onderwijs en het blijft interessant! Mijn carrière begon in het voortgezet speciaal onderwijs (16+) waar ik echt heb leren kijken naar wat de leerling nodig had om een stap te zetten in zijn ontwikkeling. De afgelopen 10 jaar heb ik dit kunnen inzetten bij het werken met begaafde leerlingen die ook vragen om een andere kijk. 

Het werken met leerlingen, ouders en collega's, die allemaal anders zijn, maakt mijn werk boeiend. Het vraagt mij elke dag opnieuw te kijken hoe we samen deze leerlingen kunnen ondersteunen bij hun onderwijsbehoeftes en welbevinden. Bij het maken van deze gezamenlijke puzzel zet ik graag mijn kennis en ervaring in, maar ook mijn betrokkenheid en out of the box denken. 

Vanaf de kerstvakantie zijn we druk bezig geweest met het neerzetten van De Tandem. Het lokaal is ingericht en de kinderen kunnen komen. De afgelopen tijd heb ik op diverse scholen gesprekken gehad om te kijken of een leerling baat zou kunnen hebben bij het aanbod van De Tandem. Wat mooi om te zien wat scholen allemaal doen om het welbevinden van kinderen te vergroten en wat jammer dat het dan soms toch niet lukt. Voor deze kinderen starten we dan ook na de voorjaarsvakantie met het aanbod. Mijn rol bij De Tandem is divers. Ik ga de leerkracht ondersteunen in het verder uitbouwen en passend maken van het aanbod binnen De Tandem. Daar komt een hoop bij kijken. Ook zal ik als HB-specialist aansluiten bij de multidisciplinaire overleggen waar een vraag ligt of De Tandem een mogelijke passende plek kan zijn voor een leerling. Ik zal hierin een informatieve en adviserende rol hebben, ook richting het samenwerkingsverband. 
In het samenvoegen van zorg en onderwijs zit kracht en zo hopen we met elkaar een mooie en bijzondere plek neer te zetten voor deze vaak kwetsbare kinderen. 




Joyce Vriezen, projectleider De Tandem

Ik werk als onderwijsadviseur en opleider bij 1801 jeugd & onderwijsadvies en ben als projectleider betrokken bij De Tandem. Mijn expertise ligt op het gebied van organisatie, onderwijsontwikkeling en professionele leergemeenschappen. Vanuit mijn achtergrond als communicatiewetenschapper en later ook leerkracht, adviseer ik scholen en begeleid ik verandertrajecten.

Mijn interesse in de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen in het onderwijs is ongeveer 20 jaar geleden ontstaan toen ik als ouder van een jong kind tegen bepaalde muren in het onderwijs aanliep. Ik ben me gaan specialiseren in deze specifieke doelgroep en heb in latere functies scholen geadviseerd op beleid.